Dit jaar heb ik samen met Iloe besloten om de motor vakantie iets anders te doen, namelijk een huisje huren in het midden van Frankrijk om daar een vast plekje te hebben voor enkele dagen. Dus geen rondreis zoals voorgaande jaren.

De eerste dag van de vakantie gaan we op de Ultra richting het zuiden, ik stuur de motor naar Monschau, een leuk zeer oud stadje in het midden van de Eifel. Het was een lekkere eerste rit van de vakantie.

De volgende dag rijden we binnendoor verder richting het zuiden. Een kleine stop in Schengen aan de rivier Moesel geeft mij gelegenheid om een stukje geschiedenis door te geven aan Iloe. We overnachten in een streekhotel waar we 's avonds met de 'pot mee-eten', dus een verrassing wat we op ons bord krijgen. Het 3 gangen diner was echt overheerlijk en we hebben genoten van het eten en de gezelligheid.

De derde dag rijden we verder door de Vogezen. Al snel rijden we toch een stukje berg op, de Col du Platserwasel met een hoogte van 1183 meter en een leuke kronkelweg de berg op. En dan wordt je ook daar weer even herinnerd aan de gruwelheden die hier waren in de Eerste Wereld Oorlog, een grote begraafplaats met slachtoffers die hier gevallen zijn.
Ook rijden we door skigebieden, maar dan met groene heuvels en alleen de sleepkabels van de liften.

Onderweg doen we wel leuke dorpen aan en zeker tegen de Zwitserse grens kom je hele leuke dorpen tegen. Het weer is zo lekker, warm en veelal strak blauwe luchten.

Op onze 4e dag toeren komen we aan op onze camping voor komende dagen. Ik had een huisje geboekt en deze stond wat hoger op de heuvel aan het einde van de camping, dus ook lekker rustig. De Hollandse beheerders hadden er een leuke gezellige en kleinschalige camping van weten te maken. Het zwembad werd direct de thuis plaats van Iloe, zwempak aan het rennen.

De zaterdag was een rustdag voor ons, beetje verplicht aangezien het ook aardig kon regenen in dit gebied. En ook 's avonds kon het aardig spoken door de onweer die overtrok.

Maandag heb ik zelf een kleine rit gemaakt in de omgeving. Ik moest hierbij aardig opletten op de kleine wegen in verband het vele grit wat ze gestrooid hadden, dit om het smeltende asfalt een beetje in toom te houden.
Maar wat een mooie omgeving hier.

Zeer indrukwekkend was onze bezoekje aan Oradour-sur-Glane. Een dorp dat aan het einde van de Tweede Wereld Oorlog volkomen aan puin geschoten was, maar dat nadat alle inwoners in het dorp vermoord waren door de Duitse bezetters. Volkomen onnodig en zeer gruwel. Direct na de bevrijding van Frankrijk en de beëindiging van de oorlog heeft de toenmalige generaal De Gaulle het dorp laten ommuren en bestempeld als oorlogsmonument. Direct naast het verwoeste dorp hebben de oude bewoners die de slachting overleefd hebben een nieuw dorp gekregen, wat het contrast tussen deze 2 dorpen enorm maakt.
We lopen via een tunnel het dorp in ..... het is volop zomer, blauwe lucht, heel warm ..... maar muisstil in het ruïne dorp. Je loopt als het ware door een film set van een oorlogsfilm. Ook de tramlijn ligt er nog zo bij als bijna 80 jaar geleden en het lijkt alsof er zo weer een tram het dorp door kan rijden.
In de ruïnes staan nog tafels, een enkele fiets en in de voormalige autowerkplaats staan nog 2 vooroorlogse autowrakken. Ook op het pleintje voor de kerk staat nog een uitgebrande auto, als aandenken aan de gruwel heden.

Hierna rijden we weer het stuk terug, een rit van een dikke 3 uur. De heen weg was 4 uur, maar zo de moeite waard. Het eerste uur van onze terugweg waren we stil, nog onder de inruk van wat we gezien hadden.

Terug op de camping plonst Iloe nog even in het zwembad en ik pak een koud biertje.

Iloe besluit de volgende dag om lekker bij het zwembad en het bos te blijven en ik pak de motor voor een lekkere rit in de omgeving. Je ziet eigenlijk al snel dat in dit gebied de mensen voornamelijk leven van de houtbouw. Overal wordt hout gehakt en met hout op grote vrachtwagens gereden. Diverse houtzagerijen in dit gebied verwerken het hout tot planken ander makkelijk te vervoeren deelproducten.

Op de terugweg neem ik boodschappen mee voor weer een BBQ, want ja tijdens de vakantie brand de BBQ eigenlijk wel elke dag, lekker met salade en een stukje vlees van de gril.

De volgende dag doen we ook lekker rustig aan, beetje genieten van de zon, boek lezen en zwemmen.
's Middags rijden we naar Vichy, een redelijk grote stad in de buurt waar we vorige dag een paardenrenbaan hadden gezien en waar ze echte paardrijwedstrijden hielden. Nadat we wat hadden gegeten zijn we naar de renbaan gegaan, echter was het dicht en waren ze nog wel met paarden bezig maar geen wedstrijden dus.
Het was wel leuk om de 'achterkant' van de renbaan te zien met de vele boxen en paardenwagens.

Inmiddels is het vrijdag en gaan we beginnen aan de terug reis.
Een leuke rit binnendoor richting het noorden van Frankrijk. Onderweg nog even gestopt bij een klein 'museum' over de fabricage van Champagne.
Voor de overnachting moeten we echt zoeken naar een hotel en toen we eenmaal een hotel hadden was dit alleen een slaapplaats en was er geen restaurant. Gelukkig stond er buiten op het plein een pizza wagen, dus hebben we twee mooie pizza's besteld en binnen opgegeten

Onze laatste dag terug naar huis was grotendeels door de regen, zeker het stuk door België viel erg tegen mbt het weer, dat in vergelijking met het weer van de dagen ervoor.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .