Het Amsterdam Chapter organiseert elk jaar een weekend in het buitenland, dan worden alle registers opengetrokken voor een geweldig feest weekend. Dit jaar ga ik voor het eerst mee en sluit me voor het Pinksterweekend aan in Breukelen. Met een koffie in de hand begroet ik de andere 50 deelnemers aan het weekend en met 35 Harley's, verdeeld over 2 groepen, ronken we over de snelweg richting Limburg.

Bij de Harley-Davidson dealer in Genk komen de 2 groepen weer bij elkaar en bezoeken we de nieuwe zaak van HD Fraussen. Zeer ruim opgezet, met ook een ruimte voor het HOG chapter en een grote kleding afdeling. Er was zelfs een ruimte waar enkele customs als show gestald waren.

Ten zuiden van Maastricht, net over de grens in België, doen we de lunch in een geweldig restaurantje, In Kanne en Kruike. We lopen als groep achter Jaap aan die bij het restaurantje direct naar achteren loopt de grote tuin in en daar staan diverse lange tafels en staat ook al de BBQ warm te worden. En giga voorraad vlees wordt voor ons klaargemaakt en genoeg drinken voor iedereen staat klaar. In de schaduw van een prachtige en zeker een eeuw oude eiken boom nuttigen wij de lunch.

Na de lunch van zeker ander half uur, zoals dat hoort op z'n Belgisch, wordt het weer tijd om op de Harley te stappen en de zon in te rijden. Rond half 6 arriveren we bij het hotel en parkeren de motoren op de ruimte parkeerplaats. De spullen worden snel van de motor gehaald, de sleutel opgehaald en tot mijn verrassing lig ik alleen op een kamer, en dit terwijl eerder werd gezegd at ik een roomie zou hebben. Snel douchen en bier tijd.
Het avond eten was oo al een feestje, de kok en eigenaar had een prachtig vijf gangen diner in elkaar gezet voor de 50 man, waarbij hij elk detail van het eten persoonlijk aan elke tafel ging uitleggen en inderdaad, de smaken en combinaties waren om te smullen.
Na het eten mochten we nog een biertje drinken en werd het nog gezelliger.

De volgende dag staat de Luik-Bastenaken-Luik rit op de rol of in de navigatie zoals dat tegenwoordig heet. De rit is natuurlijk een afgeleide van de klassieke wielerrit. Het is droog, maar wel koud, ongeveer 8 graden als we gaan vertrekken, maar er is ook regen in de lucht, dus iedereen trekt het regenpak aan. Enkelen hebben besloten om niet mee te gaan vandaag en dat is dan weer een geluk voor onze Kees, want hij had op de vroege ochtend zijn Boze Wolf laten verzuipen. Hij ging daarom van start op de Iron Low van Loes .....

Het is echt een prachtige rit, die door leuke dorpen kronkelt en in Amonines een lunch plek krijgt. En ook nu weer een BBQ. In dit hotel was de groep enkele jaren geleden ook al eens geweest dus werden we met open armen ontvangen. De BBQ was echt om te smullen, zeker de kippenpoot was super lekker.
Na 2 uur lunchen was het wel tijd om verder te rijden, dus stapten we onder toezicht van de eigenaar en zijn personeel en enkele gasten weer op motor om de weg te vervolgen naar La Roche-en-Ardenne.Deze wegen zijn echt Belgisch, dus veel gaten en scheuren met genoeg hobbels en kuilen, maar het uitzicht is prachtig en ik spot dan ook heel veel Kites, of zoals wij ze noemen, de wouw. Deze roofvogel komt eigenlijk niet in Nederland voor, omdat het echte aaseters zijn, het zoekt dus kadavers en eet die. Dus als roofvogelspotter prachtig om te zien, dat zo veel van deze zowel zwarte als rode wouws te zien in de lucht.
Na het tanken, rijden we om 5 uur weer de parkeerplaats van het hotel in Butgenbosch op. We hebben iets van regen gehad maar achteraf viel het best mee, de temperatuur was echter wel een stuk minder dan de dag ervoor, dat scheelde echt meer dan 10 graden!

's avonds had Gerard nog iets leuks gepland, we konden mee op de aanhangwagen achter een antieke trekker, zowel de chauffeur als de groep hebben enorme lol. Wat een feest.

We starten de zondag vroeg. Bij het loopje rondom de motoren voordat we gaan ontbijten valt direct op dat het nog een stuk kouder is dan de dag ervoor, de thermometer komt niet hoger dan 3 graden en daarbij valt er ook hagel!
Het ontbijt is gewoon lekker en zeker compleet. En ondanks dat er velen zijn die nog wakker moeten worden aan tafel is de lol al groot. Half 10 worden de motoren gestart en vertrekken we voor een prachtige rit die in de boeken staat als de Ourtal route. Slingerend over de grens van Duitsland en België tot aan Luxemburg, wat een feest. Een koffie stop in Bleialf Duitsland om door te rijden naar de Luxemburgse grens. In Dasburg, in hotel Daytona, gaan we genieten van wederom een super lunch. Wat hebben ze dat goed geregeld bij het AC! Op het moment dat we weg willen gaan, gaat ook de F1 grandprix van start in Barcelona, dus even kijken naar 'onze' Max bij de start. En wat een mooi moment, de twee Mercedes courours rijden in een touche elkaar van de weg af en is het ruim baan voor Max Verstappen die op dat moment dan op plek 3 rijdt.

We rijden door Luxemburg terug naar het noorden, om in Sankt Vith een restaurantje aan doen voor de koffie. Hoe vinden ze toch dit soort plekjes, gewoon prachtig! Tijdens de koffie genieten we van de laatste 6 ronden van de Formule 1, wat een spannend moment en wat een ontlading als we dan toch horen en zien dat Max de legendarische 1e plek binnenhaalt. Geweldig wat een prestatie.

Het laatste stuk van deze route gaat weer door de Eifel terug naar het hotel. Het is voornamelijk droog gebleven al hebben we wel af en toe wat hagel mogen meemaken en ook wat gewone spetters, maar echt nat zijn we niet geworden.

Zoals we nu gewend zijn is het avondeten in het hotel van hoge klasse, we krijgen wederom een 4 gangen diner met prachtige smaken.
Na nog wat biertjes en andere dten nog een feestje vieren met wat vuurwerk, de filmpjes mogen we de volgende dag bij het ontbijt zien.

En dan is de laatste dag alweer aangebroken van het weekend. We verzamelen na het ontbijt iets vroeger. Om half 9 vertrekken we om via de Monschauerstrasse door de Eifel te rijden. Halverwege de N67 zien we een groot bord met de tekst "Shake your body" er op gespoten en daaronder "Enjoy". Nou dat werd inderdaad een hobbelige weg, met kuilen, gaten en beton platen! Na 5 km kwamen we in wat meer bewoond gebied, we naderden Eupen en werd de weg ook wat beter. De koffiestop was in Hombourg, in het laatste stukje bosgebied op de Belgisch-Nederlandse grens. OOk hier weer top geregeld.
De lunchstop was in Beek of eigenlijk Klein Gemhout/Kelmond, vlakbij de A2. Na de koffie splitsen we weer in 2 groepen om net boven Eindhoven nog een keer te gaan tanken. Hier nemen we ook afscheid van de groep en rijden in kleine groepjes terug naar huis. Helaas was de discipline van de heenreis een beetje zoek, ik denk dat iedereen toch een beetje gaar was ....

1200 kilometer, temperaturen van 28 graden op de vrijdag en 5 graden op de zondag, maar wat heb ik genoten en wat een super weekend was dit.

Nog even de gehele groep van het Amsterdam Chapter mei 2016 Hotel Seehof Butgenbach