Engeland 2019. We hebben ons traditionele Paasweekend in Engeland. Dit maal gaan we met z'n vieren naar Isle of Man.

Isle of Man hoort niet bij Engeland of onderdeel van het Verenigd Koninkrijk maar is wel onderdeel van het Brits Kroonbezit en daarom is de Engelse Koningin wel het staatshoofd van het eiland in de Ierse zee. Ook is het eiland geen onderdeel van de Europese Unie. De voertaal is wel Engels, maar ook de eigen Manx taal. Er wordt betaald met Engelse ponden, maar men heeft ook de eigen pond, die weer niet inwisselbaar is in Engeland. Het eiland is 572 m2 groot en natuurlijk bekend bij motorrijders om zijn jaarlijkse TT.

We gaan woensdag met de boot van IJmuiden naar Newcastle. Dus op donderdagochtend rollen we in Newcastle van de boot en pakken direct de autoweg o Newcastle te verlaten. Op het moment dat het een beetje kan draai ik de autoweg af om verder binnendoor te rijden richting Durham. Hierna richting Auckland en we doen een koffiestop bij Derby Castle.

In Richmond, een redelijke plaats met echt Engelse huizen, doen we een lunch. Met een bleek zonnetje en een temperatuur van 18 tot 20 graden rijden we de Yorkshire Dales in. Wat is dit een prachtig natuurgebied !
In de Dales genieten we van de mooie vergezichten en stoppen geregeld voor een foto. De weg loopt vloeiend door naar het Bowland natuurpark. Dit is iets glooiender, maar eveneens schitterend. In Preston bezoeken we Bowker Harley-Davidson, de lokale HD Dealer. Het laatste stukje van deze donderdag loopt langs de kust richting Liverpool. Het was even zoeken naar het hotel, maar op zijn Engels indrukwekkend. In Liverpool doen we een hapje eten en pakken nog een biertje in een biertuin.

Vrijdagochtend. We rijden het stukje van het hotel naar de ferry voor de overtocht naar Douglas op het Isle of Man. De ferry is een catamaran boot met een gigantische voortstuwing voor een snelheid van tegen de 70 km/u!
We rijden de ferry af en kiezen direct om naar het Isle of Man TT Museum te rijden. Een mooie verzameling van heel veel motoren, waaronder vele racemotoren. Maar ook heel veel auto's en andere voertuigen. Even twee uur genieten.
Onderweg nemen we nog een drankje bij Greg Ny Baa, de historische dining in de bocht bij de A18, een onderdeel van het TT circuit. Prachtig om te luisteren naar een Ducati Panigale V4 die van boven het circuit volgend naar beneden volg gas stuift. Kippenvel.
Ik had voor de komende 2 nachten een mooi historisch hotel gekozen in Douglas. Dus konden we onze bagage de volgende dag lekker in het hotel laten.

Zaterdag, onze tweede dag op Isle of Man. We hebben als eerste Douglas Head bezocht. Dit is een oude tolpoort, maar de weg is nu verder afgesloten voor motoren en auto's, dus wel een mooie plek voor de groepsfoto.
Het is echt prachtig weer, we noteren al vroeg op de dag 20 graden. Het noord stuk van het eiland is ruig en veel bergen. Dit had ik niet verwacht.
We bezoeken het Great Laxey Wheel. Het nog grootste werkende waterwiel in de wereld. Het wiel is ook bekend als Lady Isabella en is in 1854 gebouwd om de mijnwerkers te helpen in de ijzererts mijn. Het water uit de hoger gelegen waterbron en kleine riviertjes zorgt dat het rad ongeveer 2 rondingen maakt per minuut. Een prachtig bouwwerk.
Iets verder staat een kleinere uitvoering van het Laxey Wheel , de Laxey Woollen Mills, met daarnaast de remise van het stoomtreintje.
We rijden door naar de Glen Helen, de waterval op het eiland. Om deze te bezoeken moeten we nog een stukje wandelen door een prachtig stuk bos. Op de terugweg dus maar even genieten van een lekkere lunch.
Vervolgens rijden we door naar het uiterste zuiden van het eiland. Hier kijken we uit op Calf of Man, een stuk onbewoonde rots in zee met onderaan diverse zeehondjes die aan het zwemmen zijn.
In Peel zetten we de motoren weer even op de zijstandaard, vlakbij Peel Castle en naast het strand waar volop de Engelsen en wellicht ook Manxen genieten van de zon en de zee.
's Avonds nemen Peter en ik nog even de tijd om te genieten van wat blues van een lokaal bandje in de lokale pub, waar Peter direct al vrienden maakt met een lokale Ajax fan.

Zondag is eerste Paasdag en ook voor ons de laatste dag op het eiland. We gaan eerst nog even kijken bij Laxey Woollen Mills, maar nu zetten we de Harley's maar gewoon voor het rode houten wiel en kunnen alles eens rustig bekijken. De koffiestop doen we bij het vliegveld, wat wel wat paniek oplevert, want we rijden ten eerste de weg in waar we niet in mogen, willen de motoren parkeren op de stoep wat alweer helemaal niet mag. Dus dan maar gewoon op de parkeerplaats.
We genieten nog even van het mooie eiland, waar we onderweg ook nog twee trammetjes tegenkomen. Helaas hebben we geen traditionele Paas lunch zoals we die een paar jaar geleden mochten beleven, maar we lieten daarom de lunch niet minder smaken, in het zonnetje, in de haven van Douglas.
Het was weer tijd om de ferry te nemen terug naar Liverpool.
In Liverpool hebben we 's avonds genoten van het lokale uitgaansleven. Wat een portretjes lopen daar op straat. Geweldig.

Maandag rijden we van Liverpool naar Newcastle. We kiezen voor de gewone route met op de navigatie snelweg ontwijken. We rijden toch nog een stuk door de Yorkshire Dales, al was het wel erg druk met vakantie volk op de weg.
De boot van Newcastle brengt ons 's nachts weer terug naar IJmuiden.