Het is officieel, de eerste elektrische Harley-Davidson gaat geleverd worden. De Livewire komt er aan.

Geheel elektrisch, nieuw ontworpen en voor een nieuwe markt. Harley-Davidson slaat met de Livewire een nieuwe weg in.

In 2015 heb ik al gereden op de concept Livewire, de motor die de basis heeft gevormd voor deze Livewire. Het verhaal van deze rit kan je hier terug lezen.
Wat we toen nog niet wisten was dat het ontwerp van de Livewire bijna 1-op-1 overgenomen is op deze nieuwe motor. Een spannende move, want er was toen behoorlijk wat commentaar uit de Harley wereld op de plannen van The Company mbt de elektrische plannen.
En zie hier dus de nieuwe Livewire.

En natuurlijk voldoet de Livewire nog niet aan alle eisen van de kritische motorrijder. De actieradius van de accu is in optimale situatie 140 mijl, of te wel 225 kilometer (volgens HD zelf) of in de stad 140 kilometer. 
Het laden gaat via het het gewone stopcontact, level 1 DC, of via het Fast Charge 3DC systeem, waarmee met de laatste optie de accu 80% geladen is in minuten.

De Livewire is natuurlijk mega snel (want elektrisch en in 3 seconden op de 100 km/u) en omdat je niet hoeft te schakelen, heel soepel met rijden. Aan de aandrijving is een mechanisch geluid toegevoegd, waardoor er toch iets van een geluidsbeleving schijnt te zijn. Verder is het frame nieuw ontworpen rondom de aandrijfunit en de accu. 

Tijdens de introductie zijn er 3 kleuren gepresenteerd, Vivid Black, Yellow Use en Orange Fuse.

Verder is de Livewire voorzien van een nieuw display met HD Connect Service. Hiermee kan je met een app op je telefoon alle technische gegevens van de Livewire zien en waar mogelijk ook bijstellen. Ook heeft de app een directe link met de motor, waardoor je ook je motor weer terug kan vinden als deze op een overvol plein met andere motoren staat.

Elektrische fiets

Tijdens de intro van de Livewire heeft Harley-Davidson ook een concept elektrische fiets gepresenteerd.
Hieronder de eerste foto.

 

MichielsHarley

de Harley rijder