Natuurlijk gaat Harley-Davidson haar modellen regelmatig verfrissen, updaten en vervangen door nieuwe modellen. Het recentste voorbeeld hiervan was de ’samenvoeging’ van de Softail en Dyna modellen naar de nieuwe Softail lijn.

En nu gaat de MoCo samenwerken met het Chinese Qianjiang. Dit is een onderdeel van Geely wat we al kennen als eigenaar van Volvo. Qianjiang maakt op dit moment al de nieuwe Benelli motorfietsen, ontworpen in Italië en dus geproduceerd in China. De nieuwe motor volgt uit het ‘More Roads’ plan uit juli 2018.

De nieuwe HD motor krijgt een 338 cc motorblok, en volgens de render tekening van Harley-Davidson zelf, zal dit uit een 2 cilinder in lijn blok komen. Deze nieuwe motor is bestemd voor de giga groeimarkt in China, maar ook India en Thailand zijn landen waar de motor naar toe zal moeten gaan.


MAAR is dit wel een Harley-Davidson motorfiets. Als ik zo naar de renders kijk die Harley zelf heeft vrijgegeven, dan lijkt het wel heel erg veel op de nu al bestaande Benelli TNT300 motorfiets. Andere tank, ander zadel en een ander kapje aan de voorkant en de Benelli is een Harley-Davidson. In Amerika wordt de TNT300 al verkocht en wel voor 4000 dollar, de helft dus van de goedkoopste Harley Sportster in Amerika.

 

XR250

Tevens heeft de MoCo een tekening vrijgegeven van de XR250, een nieuw model onder de lijn van de huidige XR750 en Street500. Voor dit moment zal dit model uit de fabriek in India en Thailand komen, waar de huidige XR en Street modellen gebouwd worden.

De vraag is hierbij of de Street/XR modellen blijven bestaan naast de modellen die uit de grote fabriek van Qianjiang gaan komen.

 

Harley-Davidson heeft op dit moment buiten Amerika al fabrieken in Brazilië, India en Thailand en nu met de samenwerking met de Chinesen, dus ook in China.

 

MichielsHarley

de Harley rijder