Na 2,5 jaar en ongeveer 70.000 kilometer kan ik een aardig overzicht maken van de verbruiksartikelen van mijn 2017 Harley-Davidson Ultra Limited.

 

Bij 69.177 kilometer heeft mijn Ultra weer een kleine onderhoudsbeurt gekregen, met nieuwe banden en nieuwe verse olie voor het motorblok. Dus kan ik ook een aardig overzicht maken over 2,5 jaar olie verbruik en banden verbruik.

Olie verbruik

Het olieverbruik is minimaal, tussen de 5000 en 10.000 kilometer een liter olie.
Dit is erg afhankelijk of de Ultra net nieuwe olie heeft gekregen, dus na een beurt is het verbruik een stuk lager (tussen de 12000 en 18000 kilometer met een liter olie) en dat loopt op tot 10.000 kilometer en dan een liter olie bijvullen. Sowieso controleer ik bij de start van elke rit het olie niveau, met de elektronische oliepijstok, maar het is goed om elke 3000 kilometer een 150 ml olie bij te vullen.

Banden verbruik

Natuurlijk moet de motor ook regelmatig nieuwe banden hebben. Bij 18.000 kilometer heb ik de standaard achterband laten vervangen door de Michelin Scorpion Scorcher. Deze zou een beter grip geven, zowel op droog als op nat wegdek. Maar de belangrijkste reden was dat de achterband mega aan het zingen was tijdens het rijden, echt irritant. Bij 18.900 heb ik ook de voorband laten vervangen.
Inmiddels heb ik bij de recente onderhoudsbeurt dus beide banden weer laten vervangen. Dat betekent dat ik 3 maal een achterband en 4 maal een achterband verbruikt heb gedurende deze 70.000 kilometer.
De voorband gaat bij mij tussen de 14.000 en 19.000 kilometer mee.
De achterband een dikke 40.000 (als ik de eerste bandenwisseling half mee tel).

Remblokken

En remblokken vallen natuurlijk ook onder het verbruiksartikelen hoofdstuk.
In het tijdsbestek van 2,5 jaar heb ik 2 maal de remblokken aan het voorwiel laten vervangen. Dus met een gemiddeld kilometerstand van 32.000 moeten met mijn rijststijl de remblokken voor vervangen worden.
De remblokken achter hoeven nog niet. Ook al is het remsysteem gekoppeld aan elkaar, voor en achter. Dus met hard remmen voor, zal ook achter bij gaan remmen, en als ik de achterrem gebruik, dan wordt ook de voorrem gedeeltelijk gebruikt. Maar de remblokken achter zijn nog goed.

De voorspelling is dat bij 85.000 kilometer de voorband weer aan vervanging toe is en bij 95.000 de achterband. En bij 97.000 de remblokken weer voor.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk hoe ik de komende ritten ga rijden. Mijn eerst volgende grote rit is de zomervakantie rit met dochter Iloe naar de Baltische staten, hoofdzakelijk doorgaande wegen. In oktober staat weer de 500 miles van Belgie gepland. Beide ritten zullen wel wat vergen van mijn remmen en ook van mijn voorband.
Maar wel even goed en handig om dit overzicht te hebben.

Zie ook mijn blog over het onderhoud van mijn Ultra HIER.

MichielsHarley

de Harley rijder