Mijn Road King moest voor een revisie even op bezoek bij Technomotion in Breezand. Joeri heeft de Harley weer goed onderhanden genomen door eigenlijk alle lagers in het motorblok te vervangen, de zuigers te vervangen en alles verder na te kijken op speling en dergelijke.

Begin 2016 had ik al het plan om de Elefantentreffen te gaan bezoeken, maar door mijn jongste dochter werd ik gewaarschuwd om deze trip niet met een van mijn Harley's te gaan doen, maar met een motor met zijspan. Dus in december 2016 heb ik na wat zoek werk een Ural met zijspan uit 1980 gekocht.

Traditiegetrouw wordt op 1 januari de nieuw jaarsduik gehouden en sinds enkele jaren wordt deze eerste duik ook in Noordwijk bij strandplaats Nederzandt gehouden, dus voor mij een mooie kans om een lange rit te maken met mijn Ural.

Even een Mercedes dealer in gestapt en zie daar de nieuwe MV Agusta Dragster 800 RR limited editie Lewis Hamilton staan.

Wat een prachtige dag was het vandaag voor de Christmas Ride 2016 georganiseerd door Strandplaats Nederzandt.

Mijn motorjaar in 2016 was er een van veel kilometers maar weinig verre bestemmingen, in vergelijking met 2015 dan.
Het jaar begon mooi met een prachtige rit met een geweldige groep naar het zuiden van Engeland, waarbij we tot aan de meest westelijke punt, Lands End, zijn gekomen, maar ook op prachtige wegen hebben gereden en een bezoek aan Stonehenge.

De Bigtwin in de Expohal in Houten

Het eerste weekend van november is traditiegetrouw het weekend van de Bigtwin motorbeurs of motorshow. Afgelopen jaren was het voormalige Autotron in Rosmalen de gastvrouw voor de Bigtwin beurs, maar vanaf dit jaar, 2016, wordt het weer in Houten gehouden.

Een kouwe klauwe rit door 5 landen


Na een gezellige middag en avond met de groep uit Amsterdam, was het 's morgens rustig wakker worden in Antwerpen. Voordat ik op pad ga nog even boodschappen doen in de lokale supermarkt en dan richting American Lifestyle, de Harley-Davidson dealer in Zwijndrecht.

Ride-out met het Amsterdam Chapter, enkele van het Rotterdam Chapter en he Hogsback Chapter

Met een vroege lunch bij het eethuis Bij Marjan, in Westpoort in Amsterdam, begint deze geweldige dag georganiseerd door het Amsterdam Chapter. Een kleine groep Rotterdammers van het Rotterdam Chapter was ook komen opdagen en natuurlijk de groep van 50 man van het Engelse Hogsback Chapter. Zij waren uit Surrey gekomen voor een rondje Nederland en dat hebben ze geweten!

De allrouder met een lekkere zit

Omdat mijn Road King nog enkele dagen wat langer bij de dealer mag blijven, krijg ik een 2016 Fatbob mee. Deze Harley wordt aangedreven met het lekker lopende 103 blok en is verder nog standaard, dus de standaard uitlaten en het standaard luchtfilter. Het geluid van de Harley is dus een beetje mat, maar eenmaal rollend laat de Fatbob zijn echte gezicht zien. Lekker sturend, veel vermogen onderin, een top zithouding en daardoor is deze Fatbob een top Dyna in het huidige segment van Harley-Davidson.

De Bohemia500, rondje door Tsjechië

Na een lange en natte rit van Noord Holland naar Pilsen in Tsjechië melden we ons bij de harley-Davidson dealer voor de pre-ride party. Natuurlijk even kennismaken met de organisator van deze 500 miles, een leuke Tsjech die de dealer als sales manager bestiert en samen met Peter uit Zwitserland deze Bohemia 500 miles heeft opgezet.

Overzicht van de vakantie met Iloe

Nog even wat getallen bij elkaar, want het was ook dit jaar weer een prachtige vakantie met veel kilometers.

Dag 13 - Het laatste stukje

Tijdens het eten de dag hiervoor hadden we al besloten dat we op deze dag, de vrijdag, in één keer naar huis zouden rijden. Dus niet als eerder bedacht in 2 dagen dit stuk te doen.

Dag 12 - de weg kwijt

Het hele vroege opstaan voor Iloe was er deze ochtend niet bij, dus om half 9 aan het ontbijt. Maar het is prachtig weer dus het wordt weer een prachtige toerdag. Ik had 's morgens nog even snel een route gemaakt op de Garmin zelf, maar tussen Munchen en Inglestad raakte we de route kwijt omdat de wegen naar Neustadt am Donau allen afgesloten waren. Hierna was mijn Garmin even niet meer mijn vriend en rijden op kompas is toch een stuk lastiger als dat het lijkt.

Dag 11 - de terugweg en de Grossglockner

Vandaag laatste ochtend op de camping, dus na het ontbijt alles even schoon opleveren en de motor weer zorgvuldig inpakken. Als route had ik de Grossglockner in mijn Garmin gezet, dus motor starten, zonnebrillen op en rijden maar.

Dag 10 - even een rondje met 2 passen

Het is dinsdag en Iloe blijft vandaag op het kampeerterrein om met vriendinnen te chillen. En ik had de avond daarvoor een route uitgezet via volgens mij 2 mooie passen. Dus om half 11 start ik mijn Road King om als eerste richting de Sölkpass te rijden, dit is een pass die 1790 meter hoog is en na ongeveer 20 minuten sta ik boven op de pas. Wat een prachtig uitzicht! Op dit stuk weg lopen diverse koeien gewoon los, dus moet je echt bij elke bocht goed kijken of daar niet zo'n groot beest gewoon half op de weg ligt of lui de weg oversteekt. Op 1550 meter neem ik bij een klein parkeerplaatsje nog een foto. Het stijgingspercentage is op enkele punten meer dan 22 procent en ook de afdaling is op sommige punten heftig, maar dat maakt het juist lekker. In het zonnetje rij ik via Grosssölk, waar ook een prachtig kasteeltje staat, richting Irding, daar pak ik weer een binnendoor weg met een pass van 1111 meter, de Opperberg pas. Bij Trieben rij ik de Triebener Tauern op, de Hohentauern pass is 1275 meter hoog en ook hier is het uitzicht fabelachtig. De bergen richten zich hoog de lucht in en overal zie je kleine watervallen, waarbij het water samenkomt in een steeds ruiger wordend riviertje.

Dag 9 - D-tour

De dag begint wederom met bewolking en mist, maar helaas begint het in de loop van de ochtend ook te regenen. Na de lunch is het droog en besluiten we om een kort rondje met de motor te gaan rijden. Op de kaart zag ik een leuke route met 2 kleine passen, een rondje van geschat anderhalf uur. Dus om half 1 op de motor en direct in Sankt Peter am Kammersberg de pas op en het Wölzer Tauern gebied in. Via een kronkelweggetje kwamen we in een dorpje met een kasteel en een bijgelegen camping, dus even een fotomomentje. Hierna doorgereden maar op een gegeven moment konden we niet verder ivm wegwerkzaamheden, een stukje terug rijden en dan de eerst volgende weg in. Door deze D-tour konden we wel weer genieten van een prachtig stuk natuur zo Steiermarken in en via Metnitz richting Kaltwasser gereden, via een pas bij Flattnitz (1425 meter). Hier begon het te regenen en was het ook wat frisser. De weg leide ons naar de rivier de Mur.

Dag 7 - regen

Vandaag een dag regen met hier en daar wat opklaringen, maar dus geen weer om er op uit te trekken.

Lekker een boek erbij en genieten van de vakantie.

Dag 6 - Slovenië

Na een dag rust op de camping zijn we vandaag naar het zuiden gereden. Ik wilde Iloe Faak am See laten zien, waar ik straks tijdens het European Bike Week festival ook een week ben. De weg heen was adembenemend mooi, enkele passen, waarvan de Turracherhöhe echt prachtig was. Op 1763 meter hoog nog even een stop maken en dan weer door, het hoogste punt van deze pas lag op 1805 meter. En dachten we de dagen daarvoor hellingen van 10, 12 en zelfs 15% mooi te vinden, nu zijn we een stijle weg van 23% omhoog en ook omlaag tegen gekomen. Die van de Turracherhöhe pas naar beneden ging hard, over enkele meters direct een 300 meter zakken!

Dag 5 - de Camping

Nou en dan was het dus de dag van aankomst op de camping, een dag later dan gepland, maar in het geheel niet erg, want nu hebben we de hele dag om rustig relaxed te zijn. Nog even boodschappen gedaan in het naburig gelegen supermarktje en daarna was het tijd voor Iloe om het zwembad in te duiken en voor mij om mijn tijdschriften te pakken en languit te gaan.

Dag 4 - Prachtige passen, klassieke auto's en een dag te vroeg

Vanuit ons Italiaans hotelletje rijden we weer de bergen in, en beginnen direct met een prachtige pas, de passo Monte Croce di Comelico of in het Duits de Kreutzbergpass met een hoogte van 1636 meter.

Dag 3 - Een prachtig motor museum 

Na anderhalf uur gereden te hebben was het tijd om de benen weer even te streken en een kop koffie te drinken. Na de koffie zijn we de Timmelsjoch pas op gegaan en tot mijn verrassing was boven op de top van deze pas het net nieuw (16 april jongstleden) geopende Top Mountain Motorcycle Museum. Een super mooi museum met de mooiste motoren uit alle tijden en van alle merken. Te bewonderen waren modellen natuurlijk van BMW, Indian en Harley-Davidson, maar ook de Engelse modellen als Brough Superior, BSA en Norton waren aanwezig. Ook enkele Belgische FN motoren (ik wist ook niet dat FN naast wapens vroeger motoren maakte). We hebben in de zon, nog nagenietend van het museum een lunch gedaan. En ik kon het niet nalaten om nog een keer door het museum te lopen!

Dag 2 - Ik wil door Liechtenstein

De zon stond al te branden op de ruiten in de kamer, en daardoor ook al behoorlijk warm in de hotelkamer. Dus snel even opfrissen, ontbijten en de spullen op de motor binden.

Dag 1 - we gaan door 4 landen

Het was vandaag een lange rit, om 8 uur op de motor gestapt en via de snelweg Nederland uit en België in. Bij Verviers zijn we de snelweg afgegaan en via binnendoor wegen naar Luxemburg gereden. We zijn om Luxemburg stad gegaan naar de moesel, om vervolgens bij Schengen de grens met Duitsland over gegaan om later de Frankrijk in te rijden.

Als een verrassing van de ene vriendin aan de andere werd gevraagd wat zij zou willen hebben voor haar verjaardag. Het antwoord kwam van haar bucket list, een ritje achter op een echte Harley-Davidson motor. En dus zocht die ene vriendin naar de mogelijkheden om dit te realiseren en kwam uit bij de lokale Harley-Davidson dealer in Alkmaar en zij verwezen haar door naar het Coast Riders Chapter.

MichielsHarley

de Harley rijder