Wat is dit een prachtige vakantie geworden, 2 weken lang door Scandinavië gereden! Begonnen in het stukje Noord Duitsland, daarna Denemarken en dan een rondje door Zweden. Wauw wat een mooi land.

Scandinavië is niet het eerste land waar je aan denkt als je met vakantie gaat, laat staan als je met de motor op pad gaat. Maar dit jaar heeft mijn dochter Iloe het idee geopperd om onze motorvakantie naar Denemarken en Zweden te doen, terwijl ik juist zat te denken aan de Alpen van Frankrijk, Zwitserland, Italië en Oostenrijk.

De dagen voordat we weg zouden gaan bleek dat het weer boven de Alpen onstuimig en onvoorspelbaar is en boven Denemarken en Zweden juist heel mooi. Conclusie getrokken, Garmin ingesteld, de Ultra ingepakt en op maandag rijden we richting noord Duitsland.

Ons eerste hotelletje was aan een haven in Tönningen waar de eigenaar naast een Porsche 911 en een prachtige Mercedes 280 SL Pagode ook nog een Harley Sportster 48 had staan! De aardige uitbater van het hotel leidt me rond door zijn garage en verteld honderduit over zijn hobby’s. Geweldig om dit enthousiasme te zien.

De volgende ochtend worden we hartelijk uitgezwaaid voor onze tocht door Denemarken naar Kopenhagen. Een prachtige stad wat veel weg heeft van onze Hollandse steden en ook niet zo vreemd als je weet dat de stad verder ontworpen is in de 17e eeuw met hulp van die Hollanders.

Na een ochtend door Kopenhagen te hebben gewandeld hebben we het pretpark Tivoli betrokken. Af en toe afzien en niet alleen vanwege de temperatuur, maar vooral de achtbanen …

Na het dagje Tivoli gaan we weer verder richting Zweden waar we met een veerpont het water oversteken en bij Helsingborg Zweden binnen gaan. Helaas dus geen bord onderweg van welkom in Zweden. In dit kleine stadje, op een terras, wanen we ons gewoonweg in het zuiden van Europa. Zon strak aan een blauwe hemel, een pleintje, terrasje en verse espresso, tja dan lijkt het op Italië of een Portugal, maar we zitten gewoon in Zweden met hele aardige behulpzame mensen.

We kijken nog even in de lokale Harley-dealer van ProBike, maar deze winkels stralen weinig Harley gevoel uit, een klein deel in de winkel is voor de v-twins gereserveerd, de rest is voor de Japanse en Italiaanse motoren.

Achter een bijna antieke Amerikaanse Hudson rijden we verder Zweden in. We zien onderweg nog vele prachtig gerestaureerde en in originele staat verkerende Amerikaanse auto’s uit de Jaren 60 en 70. Al snel blijkt dat dit land veel liefhebbers heeft van Amerikaanse auto’s. Smullen.

De prachtige weg leidt ons naar Gotenburg, ook al is dit bijna een snelweg, deze E6/E20, het slingert mooi door het landschap langs de kust.

Vanuit Gotenburg heb ik een route gemaakt die de snelweg en de grote weg vermijdt, we kiezen voor mooie slingerwegen door de bossen waar we af en toe ook langs kleine en grote meren rijden. De temperatuur blijft hoog, we hebben daarom maar besloten om de leren jassen op de topkoffer te binden en in ons t-shirt te gaan rijden.

Hier zie ik ook voor het eerst in het wild 2 paartjes Kraanvogels, wauw wat gaaf om te zien. Maar ook andere dieren zoals vossen, hertjes, roofvogels als Red Kites. Geweldig om in de natuur rond te tuffen.

In het gebied waar eigenlijk niets is vraag ik in een echte buurtwinkel voor een slaapplaats. In perfect Engels wordt ik door een jonge blonde dame geholpen, een stukje verder (kwartier rijden) is een bed and Breakfast. Aldaar ook weer perfect geholpen door een vriendelijke wat oudere man, de kamer is netjes gewoon basis, badkamer en toilet op de gang. Tja maar wel een mooi gebouw in een prachtige omgeving. Echter voor het avond eten moesten we ruim 3 kwartier zoeken en rijden, en natuurlijk ook dat stuk weer terug.

De volgende dag dus dat stuk weer gereden want we wilde natuurlijk doorrijden naar Stockholm. En ook dit stuk was weer prachtig en mooi. Op dit stuk nog meer meren en nog meer bossen, maar wat mooi.

Stockholm bestaat uit 13 hoofdeilanden en totaal 3000 eilanden verbonden door bruggen. Ik had die ochtend een kamer gereserveerd op een hostelboot, weer eens wat anders, maar wel zo makkelijk met zoeken naar een bed ‘s middags. De Garmin bracht ons tot aan de deur, mooi geregeld. Het eten kan op zoveel plekken in deze stad, van gewoon en goedkoop tot sjiek en duur. Wij aten in een steegje een lekkere gebakken zalm, hmmmmm.

De weg van Stockholm richting Malmö doen we ook in twee delen, we pakken deze dag een groot gedeelte van de E22, dus eigenlijk kilometers maken en doorrijden. Maar door regelmatige stops, een lekkere lunch en toch ook vroeg stoppen in Oskarshamn hadden we een leuke dag.

Het laatste stukje in Zweden reden we weer helemaal binnendoor naar Ystad, richting Malmö. Ook nu weer stoppen bij een meertje, even zwemmen, picknick bij een volgend meertje, benen in het water en dan weer door voor een koffie bij een tentje onderweg.

Het hotel wat we kozen was poep sjiek, we kregen een van de appartementen, met slaapkamers boven. Tja ook wij konden even genieten van de luxe hier, ’s avonds aan de tapas en uitzicht op een prachtig landschap.

De laatste ochtend in Zweden doen we rustig aan, Iloe neemt nog even een duik in het zwembad en ik geniet van mijn espresso bij de rand van het zwembad.

Motor weer in en oppakken, opstappen en de weg op. We rijden al snel Malmö in en pakken de tolweg om de Sontbrug en tunnel. Tjee wat een immense brug met een indrukwekkend bouwwerk. En aan de andere kant van de tunnel rijden we het vasteland van Denemarken-Stockholm op. Hier rijden we weer op bekend terrein, daar waren we een week ervoor ook al.

We overnachten in een hotel in Holbaek vlakbij het water waarvan we eerst dachten dat het een meer was maar het was een fjord met open zee verbinding.

De een na laatste dag van onze vakantie rijden we door het landschap van Denemarken, genieten ook van deze omgeving en voordat we het weten rijden we Duitsland in. Tja en wat doe je dan met de vele kronen, Zweeds en Deens, die nog in mijn broekzak zitten. Wisselen bij de supermarkt die op de grens staat gaat niet werken, bij de volgende word ik wel netjes geholpen om mijn Deense kronen om te wisselen voor koud drinken.

In Hamburg hebben we nog even last van een regenbui, de eerste van onze vakantie. Echt even schuilen want we hoeven nou weer niet echt zo nat te worden. Helaas gaat de temperatuur door deze bui niet naar beneden, de vochtigheid gaat wel hard omhoog. En midden in het centrum was het echt druk. Nou Hamburg was niet echt geslaagd.

De overnachting doen we in een streekhotel ergens in Duitsland. Het enige voordeel is dat de kamer enorm ruim is en het avondeten ook smakelijk is.

De laatste dag is een regen dag. Ik had al afgesproken om bij vrienden langs te gaan in Enschede, we werden daar dan ook hartelijk ontvangen met handdoeken en een verse koffie!

Hierna nog even bij moeders langs vlakbij Ede en hier werden we verwelkomd met een lekkere lunch. Het stukje naar Bergen rijden we in de regen, weer eens wat anders als de zomerse temperaturen van Scandinavië.

Wat hebben we genoten en het is zeker een aanrader voor de verwende motorrijder.

Ondanks dat de Zweden echt niet kunnen rijden, ze stoppen gewoon midden op de weg als ze moeten bellen want bellen en rijden mag niet, ze slaan zomaar af met een richtingaanwijzer die pas in de bocht gaat aangeven dat ze gaan afslaan, hebben we toch maar 2 ongelukken gezien, wellicht komt dat omdat het gehele land maar 9 miljoen inwoners heeft op 450.000 km2 (Nederland 17 miljoen inwoners op nog geen 37.400 km2) en dat deze ook nog verdeeld zijn over de 6 grote steden. Dus de kans dat je in het binnenland een eland tegenkomt is groter dan een dat je een tegenligger tegenkomt.

We hebben genoten van ruim 4250 kilometer Scandinavië en ik ga zeker terug om nog een keer te genieten van dit uiterst vriendelijke land.

Foto album

. . . . . . . . . . . . . . . .