Donderdag 31 juli, we gaan vroeg op weg. Lynda op de geleende Heritage van Westcoast en ik op mijn Road King.

In Heemskerk ontmoeten we de rest van de groep, in totaal zijn we met 13 mensen op 11 motoren, 2 duo rijders dus.

Het doel voor vandaag is Dover. We gaan via Calais met de boot over en overnachten dan in een hotel aan de overkant. De rit gaat over de snelweg met een snelheid van ongeveer 110 km/u. In Duinkerken hebben we tijd om een lunch te nemen, wat we dus ook zeker doen.

Helaas was de boeking voor Lynda niet goed gegaan, ze stond aangemeld als duo rijder en niet als eigen rijder. Ze moest een nieuw ticket kopen.
De overtocht ging voorspoedig en met een uur verschil komen we mooi op tijd aan bij het hotel om vervolgens direct te gaan genieten van een lekker biertje.

 

Dag 1 Zaterdag
Op dag 1 in Engeland zijn we binnen door van Dover naar Ringwood gereden. Tijdens deze route zouden we stoppen bij treinen of het Morgan museum. Beide hebben we niet gedaan, wel zijn we naar Shaw de Harley Davidson dealer in Sussex geweest.
Na de lunch is het gaan regenen, eerst motregen, daarna wat steviger.
De route door het New Forrest Park is niet echt blijven hangen, wat kan betekenen dat we hier niet doorheen gereden zijn of dat het regenachtig was waardoor het geen indruk heeft gemaak.
We hebben deze dag ongeveer 280 kilometer gereden.
In Ringwood zaten we in een leuk hotel, waar we ook nog een trouwerij hebben meegemaakt.

Dag 2 Zondag
De route ging wederom binnendoor (natuurlijk). Als eerste hebben we kasteel Lulworth bezocht. Dit kasteel is ergens in de jaren 60 van binnenuit uitgebrand en later weer opgebouwd.
De route wordt vervolgd en gaat langs Swanery, waar de zwanen van de koningin leven.
Onderweg maken we een tussenstop bij een klein motormuseum. Gezellig rommelig en leuk.

In Exeter is ons volgende hotel.

Dag 3 Maandag
De ochtend begint druilerig, nog niet echt regen, maar we kunnen er zeker van zijn dat het nat wordt.
Onderweg neemt Aad, de voorrijder, een leuk weggetje naar links, schuin omhoog. Aad rijdt lekker door naar boven. Het weggetje was echter smal, mossig en vol met kluit en klein grit. Gerard rijdt achter Aad, maar helaas komt hij ten val. Ik zit hier direct achter en moet dus stoppen om hem te helpen. Nadat Gerard weer op de motor zit en we weer verder rijden, valt hij weer. We besluiten om (heel langzaam) terug de berg af te rijden.
Het is een klein slacht veld. 3 motoren zijn gevallen. Een paar hebben geen lekker gevoel. We besluiten om rustig door te rijden, maar deze weggetjes te vermijden.
En dan begint het te regenen. Wat begint met een mot regen, wordt al snel een echte Engelse regen.
Helaas is de route vandaag door Dartmoor National Park, een groot park met een hoogvlakte en heel veel schapen. Door de regen is het zicht helaas slecht. We rijden dan ook nog door een gigantische wolk.
De attractie was een Inn met een openhaard die al 200 jaar onafgebroken brand. Helaas was de Inn nog dicht (11 uur ’s morgens, terwijl het bord buiten echt schreef All Day Open).
We eindigen die dag in Falmouth.
’s Avonds wordt besloten dat Gerard de volgende dag alleen met Hans op stap gaat en dus niet met de groep mee.

Dag 4 Dinsdag
We splitsen de groep. Hans rijdt deze dag samen met Gerard de route. Wij gaan met 9 motoren ook de route rijden.

We rijden in een stuk door naar Landsend, het meest westelijke punt van Engeland, wel via de binnendoor wegen, maar houden wel een lekkere snelheid erin.
We parkeren de motoren letterlijk om de hoek. Op het moment dat we aankomen is het nog half bewolkt en zien we de vuurtoren liggen. Een half uur later is het gehele gebied opgenomen in de mist. Landsend is een kaal stuk rost met een vuurtoren, maar wel een een stukje pretpark voor enig vermaak.


Na de koffie rijden we door naar Mousehole, een klein dorpje met een kleine haven. Het dorpje bestaat uit kleine vakwerk huisjes in echt zuid Engelse stijl. Heel gezellig. De haven wordt afgesloten met aan beide kanten havenmuren, zodat een echt hol ontstaat. We veronderstellen dat het hier behoorlijk kan spoken.

Na Mousehole rijden we door naar Truro, het hotel. We zijn nat en willen wel een biertje drinken.
Gerard is die dag nog 2 keer gevallen en ’s avonds besluiten we om Gerard de volgende dag met taxi en vliegtuig terug te laten gaan naar huis.

Dag 5 Woensdag
Als groep zwaaien we Gerard uit als zijn taxi komt. De motor blijft bij het hotel staan. In de middag laat Gerard weten dat hij goed is aangekomen op Schiphol en opweg is naar zijn huis. De groep is opgelucht.
We gaan nu met 10 Harleys richting Tintagel, de plek waar Arthur verbleef toen hij klein was. De rit voert ons over mooie wegen, landerijen en bossen.
In Tintagel doen we de lunch en lopen nog even door de winkeltjes. De ruine van het kasteel blijft voor ons verborgen.
De vergezichten zijn prachtig, ook de kustlijn is geweldig inmens. En onderweg komen we nog een paar strakke hellingen tegen van 30%, met zelfs nog een afdaling van 32%.
Ons volgende hotel staat in Barnstaple, we blijven hier 2 nachten.

Dag 6 Donderdag
Vandaag een retourtripje, een rondje om daarna weer terug te keren naar hetzelfde hotel.
Lynda besluit om vandaag niet mee te gaan, ze last een wel overwogen rustdag in. De rest van de groep splitst zich, de ene groep gaat rustig aan via de korste weg richting Lynton en de andere groep pakt de binnen door wegen. Ik besluit om in deze groep mee te gaan.
We rijden binnendoor richting de plaatsen Lynthon en Lynmouth. Hier is een (mensen) lift die door water wordt aangedreven. Via het principe van de weegschaal op basis van water wordt de lift heen en weer getrokken. Het geheel stamt uit 1888 en beide dorpjes zijn heel gezellig.


We zitten nog steeds aan de kust en als we boven zijn, in Lynton, hebben we een mooi uitzicht.
De lunch wordt in een gezellige stad genuttigd.
De weg terug naar Barnstaple brengt ons wederom door prachtige Engelse dorpen. Onderweg komen we nog een tolpoort tegen, 2 pond per persoon en we mogen doorrijden. De poort wordt handmatig bedient. Gewoon super.

Dag 7 Vrijdag
De route wordt aangepast. In plaats van de geplande route te rijden, wordt besloten om als eerste een Harley dealer te bezoeken. We gaan via de snelste route hier naar toe. Even gezellig winkelen, een t-shirt scoren.
Dan vervolgen we onze weg in de zon richting Stonehenge. Om heel eerlijk te zijn valt het een beetje tegen. Een hoop stenen in een mooie cirkel ingesloten door 2 drukke wegen. Maar toch met het idee dat het er al enkele jaren ligt … gaaf.We rijden verder via mooie bochtige wegen richting Stockbridge.
We komen aan bij de White Hart Inn Hotel, voor ons HET hotel van de reis. Gewoon weg super, gezellig vakwerk aan de buitenkant, veel donkere balken aan de binnenkant en leuke bediening.
We hebben hier nog een hele gezellige avond.

Dag 8 Zaterdag
Onze laatste dag in Engeland. De reis gaat via de snelweg naar Winchester. We bezoeken daar de cathedral, de katedraal, een inmens groot bouwwerk, van buiten indrukwekkend maar zeker ook van binnen. In het jaar 1000 zijn de eerste delen gebouwd, waarna het in de jaren daarna de huidige vorm heeft gekregen.
De lunch nemen we in de achtertuin van een Inn onderweg. En het laatste stukje naar Dover rijden we over de snelweg. Het tempo is daar zo rond de 110km/u, een heel verschil met de vorige dagen.
Ons laatste hotel is dezelfde als ons eerste, in Dover.

Dag 9 Zondag
Het is 6 uur, een uur eerder als normaal staan we op. Om 7 uur zit de groep aan het ontbijt en om 8 uur rijden we naar de dichtsbijzijnde pompstation. Nog even tanken voor 1 pond 5 per liter (tegen 1 euro 45 hier in Nederland).
De boot is niet ver, maar voordat we de wachtrij in mogen wordt ons eerst nog even gevraagd of we wapens bij ons hebben … we mogen doorrijden.
De boottocht gaat snel en soepel.
In Calais pakken we de snelweg richting huis. Onderweg besluiten Lynda en ik om het even wat rustiger aan te doen, in plaats van de 120km/u gaan wij 100 tot 110 rijden. Echter bij een rustplek komen we de groep weer tegen en als groep rijden we door naar Nederland bij Breda nog even te eten en dan afscheid te nemen van elkaar.
Een ieder gaat vanaf hier zijn eigen weg.

Om 5 uur zijn we thuis. Spullen van de motor en de motor schoonmaken.
We hebben een super vakantie gehad met in totaal 2150 kilometer gereden, afdalingen van 32% hellingen geklommen van 30%, een hoop gelachen en gehuild, een super sfeer, een HOG tale!

Van de anderen heb ik ook nog een paar foto''s ontvangen, deze zijn hier te zien.

MichielsHarley

de Harley rijder