Dit is toch wel een zeer uniek motormuseum in de Cognac streek in Zuid-West Frankrijk. Tegenwoordig ligt de schuur aan een éénrichtingsweg, dus je moet het even weten waar het zit. Het staat ook niet goed aangegeven dat op die plek een schitterende en echt unieke collectie van een zeer gepassioneerde eigenaar staat.

Ik kwam aanrijden en parkeerde mijn motorfiets in de schaduw bij een boompje vlakbij het woonhuis en de schuren. Het was die dag echt bloedheet. Al redelijk snel kwam de eigenaar aanlopen en ik vraag of hij open is. De zeer vriendelijke eigenaar deed snel de grote schuifdeur van zijn werkplaats open en daar stond een prachtige Franse Super VAP bromfiets met Sachs 50 cc motorblokje te schitteren.  Alain Lhoumeau begint enthousiast te praten, in het Frans. Ik versta er geen woord van maar begrijp hem des te meer. Hier en daar vang ik vlagen van zijn verhaal op, in zijn werkplaats liggen op een tafel diverse onderdelen van nog af te bouwen MV Agusta, in een kast zie ik 3 identieke MV blokken liggen, overal liggen tanken, zadels, staan frames op de grond of hangen aan het plafond. Overal gereedschap en projectjes die onderhanden zijn. Alain laat enthousiast nog een cilinder met zuiger setje zien, van een Tsjechische Jawa.

En neemt hij me mee naar buiten, naar de deur van de schuur naast zijn werkplaats en dan zie ik een ongelooflijke hoeveelheid aan motorfietsen staan, van kleine 50cc brommers tot aan de grotere motorfietsen. Direct bij de ingang een oud Shell tankstation in geel en rood met ervoor een solex, een pad wat om de middestrook met nog meer motoren leidt en aan de zijkant prak naast elkaar een hoeveelheid aan motoren wat prachtig is. Het licht wordt aangedaan, want op dat moment kijk ik nog in een donkere hal. Met de lichten aan komen de motoren nog beter tot hun recht. Op een verhoging staat een glanzend blauwe Mondial SS uit 1964, daarnaast een rood-witte Mondial en ervoor staat een groene race uitvoering van een Mondial. Dit zijn de kleinere motorfietsen, 50 en 80 cc uitvoeringe uit de jaren 60. Ik loop verder met Alain naast me, hij wijst naar een Vivi uit 1960 en een Testi Telstat ui 1966 oh en ernaast staat nog een Testi Super Sport uit 1965. Dan een paar racers met racekuip, waarvan ik de Duitse Kreidler Florett uit 1967 direct herken met daarnaast een Otus Super Sport en een Gvazzoni uit 1966. In het midden van de hal staan nog meer motoren, niet per merk neergezet, wel dicht op elkaar. Ervoor staat een Honda 750Four, in het rood, prachtig gewoon. Aan de verre kant in de hal staan 2 auto’s, ook als blok voor de garage deur die daar zit, de ene is een Peugeot 404 en andere een strakke Panhard 24. De Panhard verteld Alain is een model uit 1966 en ook weer overgenomen van een vriend. Voor de Panhard staat de Paloma Super Flash uit 1963 die Johnny Hallyday reed in de film “D’où viens-tu, Johnny?”, dit is dus de originele Franse motorfiets met 123cc motorblokje.

In de hoek staat een hele collectie met Flash motorfietsen. En aan de andere kant van de Panhard heeft Alain een hele collectie van MV Agusta motorfietsen geparkeerd, waaronder de prachtige Italiaanse MV Agusta F4 750 S, een motorfiets uit recentere tijden. De F4 is gebouwd uit jaren 90 van de vorige eeuw en was de eerste motor van het herrezen MV Agusta. De motor heeft een vermogen van meer dan 125 pk en zou een topsnelheid kunnen halen van boven de 275 km per uur. Ik vond dat echt een juweeltje die niet de plek had die het zou moeten hebben.

Verder lopend door de grote hal zie ik ook enkele Flandria motorfietsen staan, maar ook prachtig en originele Giulietta’s en nog een Monet Goyon scooter.

Dan neemt Alain me mee naar een kleinere kamer. Hierin staan de Engelse motorfietsen, Norton’s, Triumph’s en nog een Motobecane en een Moto Confort uit 1949. Wat een prachtige verzameling. 200 motorfietsen, waarvan ongeveer 150 uit de jaren 50 en zestig, voornamelijk Italiaanse, Franse en Engelse motoren, maar ook enkele Tsjechische, Duitse en Japanse motoren. Van de kleine 50cc tot aan de grotere 500 en 750cc motorfietsen, maar veel, heel veel 125 en 350cc motorfietsen.

Alain is met zijn museum eigenlijk elke dag open, behalve op de donderdag. Hij vraag 9 euro per persoon om zijn collectie te bekijken, maar met zijn enthousiaste verhalen erbij, waar ik heel jammer 90% van niet verstond, maakt het een heel speciaal museum.


Adres van dit museum:
Musée De La Moto Et Du Cyclo
25 Rue des Encloux, 16130 Gensac-la-Pallue, France

 

Link naar www.motormuseum.eu