Als IBA Benelux president en door het wegvallen van Peter ben ik de vervangend Rally Master voor de 2023 editie van de 12Days European Rally.
Lees hier mijn verhaal.

De 12Days is een event waarbij de motorrijder op basis van een Rally Book en GPS locaties naar plekken in Europa moet rijden, de foto maken en daarmee punten verzamelen. Het Rally Book met de regels en de 660 locaties zijn door Peter voorbereid. In december het ik het gehele logistieke werk overgenomen en in de eerste 2 weken van augustus heeft de groep motorrijders de opdracht opgepakt en zijn gaan rijden.

Het verhaal begint voor mij eigenlijk in 2022 bij het overnemen van IBA Germany naar IBA Benelux. Al snel komt Peter bij mij aankloppen met de vraag of ik vanuit IBA Benelux de 12Days rally wil organiseren. Deze was namelijk afgezegd toen Gerhard ging stoppen, maar de voorbereidingen waren een half jaar eerder al opgestart door Peter. Dus natuurlijk ja gezegd. In 2022 hebben we de voorbereidingen verder doorgezet tot in december Peter heel ernstig ziek werd en het op dat moment er ook niet naar uit zag dat hij op kort termijn terug zou keren om verder te gaan met organiseren. In januari 2023 heb ik daarom diverse hulp vragen uitgezet en hulp gekregen van oa Giel en Bob.

En dan is het de week voor 31 juli. Alle zaken zijn geregeld. Alles voor de rijders is in huis, zoals t-shirts, de Rally Books, USB sticks met de digitale versies, borden voor de parkeerplaatsen, en afspraken met vrijwilligers tijdens de zondag. Ik rij op 29 juli naar Eindhoven, naar het rally hotel Van der Valk. Daar moet ik direct de afgesproken parkeerplaats omzetten naar een betere plek. Ook krijg ik, echt op het allerlaatste moment, de glazen trofeeën overhandigd van de maker.
Ook Peter is al aanwezig.

Zondag. Alles heb ik voorbereid. In de lobby van het hotel heb ik mijn rally-computer opgesteld, samen met een printer, al heb ik de meeste lijsten al uitgeprint. De eerste rijders zijn er al, die waren de dag ervoor al in het hotel. Logistiek had ik het perfect voor elkaar. De rijder heeft een startnummer, aan de hand van dat startnummer krijgen ze de goodie bag met t-shirt, patches stickers en een speciaal voor dit even gebreid sokje als sleutelhanger. De zak waarin dit zat had ik ook speciaal laten maken, mooi met IBA logo er op.
De ODO meter van de motor wordt gecontroleerd aan de hand van een vooraf afgesproken route. Die stand laat ik door Bob, die nog in Engeland zit, verwerken in zijn Score Master. En zo werken we alle rijders af.
Brigitte helpt mij met het uitdelen van de tasjes. Sam maakt foto's. Giel en Martien laten de rijders de ODO check doen. En zo heeft iedereen een taak.

Om half 7 kunnen we gezamenlijk eten. Helaas is het buffet een beetje ondermaats en net iets te weinig voor de groep.
Aansluitend hebben we de Riders Meeting. Brigitte en Sam hadden de vergaderkamer mooi versierd met vlaggen, het was echt een Rally Riders room. Met een beamer geef ik de Riders Presentation. De voorwaarden van de Rally:
- 12 dagen met 8 verplichte breaks
- Op vrijdag weer bij elkaar komen op de Passo de Tonala in noord Italië
- 3 combo's van elk 6 POI (points of interest, foto locaties dus)
- 19 landen
Tevens leg ik nog wat punten uit over de breaks, hoe het Rally Book gelezen moet worden. En dan is het tijd om het Rally Book zelf, met usb stick, uit te delen. Wederom in de speciaal hiervoor gemaakt IBA tas. Nu was het tijd voor de rijders om te gaan plannen. In de gang ontstaan al de diverse gesprekken en komen ook de vragen. Helaas had ik een fout gemaakt in het Excel bestand, hier was een kolom samengevoegd, terwijl deze apart moest staan. Snel opgelost. Iedereen de nieuwe Excel sheet doorgestuurd en toen was het tijd voor mij om ook even te gaan slapen.
Om 6 uur ontbijt en om 7 uur konden de eerste rijders de weg op.
En hier was dan ook de eerste rijder die het niet zag zitten en had besloten om niet te gaan starten en terug naar huis te gaan. En 's middags krijg ik door dat een andere rijder hard gevallen is en zijn motor total loss. Hij is op dat moment ook uit de rally. Het moet dan ook gezegd worden dat het de eerste week in het midden van Europa ook gewoon slecht weer was. Alleen Frankrijk en Spanje was mooi weer.

Vanwege 2 privé afspraken ga ik eerst met mijn camper naar huis om daarna op dinsdagmiddag met de camper weer naar Eindhoven te gaan om Giel daar op te halen en vervolgens rijden we door naar Italië. Onderweg beoordeel ik de binnenkomende foto claims, dit wordt ook gedaan door Bob en Martien. Het blijkt dat we soms niet op 1 lijn zitten en dan moet ik een besluit nemen, dat gaat echter wel goed en al doende leren we.
Op woensdag avond komen we aan in het hotel in Italië. We hebben dan ook alle tijd om alles voor te bereiden voor de vrijdag als de rijders aankomen.

Vrijdag. De dag ervoor was er al een rijder aangekomen en op vrijdag zelf rollen ook de motorrijders een voor een binnen. Voor de vorm nemen we de ODO stand op en natuurlijk wel de tijd. Ik hou de Rider Meeting in een apart zaaltje en hou het lekker luchtig en probeer ook zo veel mogelijk vragen te beantwoorden. En dan is het tijd voor het diner. Dit duurder iets langer dan gepland, maar was wel gewoon goed.
Het echt gaan slapen duurde iets langer vanwege een live band die letterlijk om de hoek speelde. En ik denk ook daarom dat ik een beetje door mijn wekker heen geslapen ben. De eerste rijder mis ik dan ook als die weer op pad gaat. Gelukkig is Giel wel op de parkeer plaats. De andere rijders volgen al snel.
Voor mij en Giel is het dan weer tijd om de spullen in te pakken in de camper en de terugweg in te gaan zetten.
Het is nog droog als we Passo del Tonala via de andere kant weer afdalen. Een prachtige weg en genoeg te zien onderweg. Het schiet natuurlijk niet echt op met zo een grote bak, maar we rijden gewoon door. Al snel rijden we via Trento en Bolzano Oostenrijk in en via de snelweg rijden we langs Innsbruck en bereiken einde van de middag Duitsland. Inmiddels is het ook behoorlijk aan het regenen. Ik besluit om in Ulm te stoppen voor een hotel, dit wordt een leuk familie hotel net buiten Ulm. Het eten is gewoon goed en na een biertje is het bedtijd.
Ik moet maandag ochtend altijd een dagstart van het werk begeleiden en dat kan heel goed op afstand. Om half 9 parkeer ik de camperbus op een parkeerplaats en zet de laptop op het tafeltje achterin de camper. Giel is buiten een stukje aan het wandelen en ik werk de dagstart af. Hierna alles weer in transport stand, motor starten, ruiterwissers weer aan en de snelweg weer op. Ik drop Giel in Eindhoven, zijn motor staat daar namelijk nog en ik rij door naar huis.

En dan het stukje nazorg van de rally. Spullen opruimen, foto's verwerken, mailtjes beantwoorden, administratie op orde maken en de laatste betalingen doen.
Het was mijn eerste rally die ik als organisator heb mogen doen, veel geleerd en ondanks dat het best wel vermoeiend was en lange dagen, was het ook zeer bevredigend.

 

MichielsHarley

de Harley rijder